Det er bevidst nærvær, hvor vi i hverdagen retter vor opmærksomhed på vores handlinger – øjeblik for øjeblik. Samt at være bevidst om vores tanker, følelser, kropsfornemmelser og holdninger – uden at dømme og vurderer.
Der er forsket meget i de teknikker der bruges i Mindfulness. I den vestlige verden forskes der mere og mere i effekten af Mindfulness. Det har vist sig at træningen har en dybdegående effekt på menneskets holdninger, adfærd og dermed øge vores selvopfattelse, både i forhold til vores fysiske og psykiske bevidsthed.
Når vi træner Mindfulness, kan det blive til en ændring af vores livsopfattelse og dermed øge vores livskvalitet.
Meditation er en del af Mindfulness-træning. I meditation integreres hjernens arbejde med krop og sjæl. Meditation er at komme bag om tanker, følelser og fysiske sansninger. Med meditation bliver du bedre til at slippe tankestrømmen.
Det centrale i Mindfulness-træning er, at arbejde hen imod at være bevidst nærværende i både tanker, krop og følelser og i hver eneste handling og i hvert øjeblik.
Med enkelte øvelser i Mindfulness meditation, vil du lære at fokusere på de ressourcer, som du allerede har i både krop og sind. Du vil erfare, at jo mere du er i nuet, vil du opnå at være mere autentisk med dig selv og andre i dit liv. Du vil opleve en ro i dine tanker, hvor du kan betragte tankerne, uden at du bliver revet med af dem.
Hvis du har brug for hjælp til stress håndtering, kan det både være en mulighed med gruppeforløb eller også en kombination af samtaler og Mindfulness meditationer.
Der er nogen få skoler i Danmark som bruger Mindfulness til eleverne. Lærere fra de skoler fortæller, at der er kommet mere ro i klasserne, der er ikke længere mobning, eleverne er bedre til at koncentrere sig og det faglige niveau er steget.
Eleverne selv fortæller, at der er mere accept af hinanden og de har fået større fortrolighed med hinanden. De fortæller også, at nu hvor de bedre kan mærke sig selv og hvad de har brug, kan de også bruge det i deres fritidsaktiviteter og derhjemme, både i forhold til konflikter og til at trække sig. De oplever generelt mindre ”stress” i deres hoved, da tankerne ikke længere forstyrrer som før.
Hvis du har interesse i at se optagelser fra en førskole børnehaveklasse i USA, og en i DK, samt ophavsmanden selv, Jon Kabat-Zinn, så er her et link: http://www.personafilm.dk/mindfulness-for-born/
Jeg tilbyder Mindfulness til både folkeskoler og gymnasier. Ved Mindfulness får børn/unge en nemmere skolegang, som er tryg, med gode relationer, og hvor deres opmærksomhed og koncentration styrkes, samt hvor alle har en bedre mulighed, for at kunne følge med i undervisningen. En personlig gevinst for barnet og den unge er, at det bliver skabt mere ro i tankerne, de får nemmere ved at styre deres tanker og reaktioner.
Her er to film, hvoraf den ene er fra en 3. klasse og den anden er en 4. klasse man følger, hvor børnene selv kommer med nogen rigtige fine udtalelser, samt en psykolog der forklarer i begge film, hvorfor Mindfulness har så stor betydning for børnene.